Zatrudnienie oraz utrzymanie kompetentnych i zaangażowanych pracowników, to największe wyzwania współczesnego rynku pracy i podstawa do tego, aby realizować zadania biznesowe. Składowych, które mają wpływ na zadowolenie z pracy jest wiele, warto skupić się na tych, które odpowiadają na potrzeby zatrudnionych osób oraz pozwolą pracodawcom wyróżnić się na tle konkurencji.
Jakich benefitów oczekują pracownicy?
Patrząc na oczekiwania pracowników można wskazać, że ogólnie zależy im na satysfakcji z pracy, na którą z kolei składa się kilka aspektów. Między innymi wpływ na nią mają warunki zatrudnienia, atmosfera, wynagrodzenie i dodatki pozapłacowe.
Jak pokazują wyniki raportu z badania „Potrzeby Pracowników 2021”(Sodexo, 2021), potrzeby pracowników dotyczą kilku obszarów zagadnień i nieznacznie różnią się w zależności od analizowanej grupy zawodowej.
W przypadku pracy o charakterze fizycznym istotny jest dodatkowy płatny urlop (42%), dofinansowanie odpoczynku (40%) oraz ubezpieczenie na życie (27%)
Dla pracowników biurowych najważniejsze jest dofinansowanie wypoczynku (38%), elastyczny czas pracy (33%), dodatkowy urlop (33%) oraz rozszerzone pakiety medyczne (29%).
Z kolei raport ‘Benefity w oczach pracowników 2021’, przygotowany przez Sedlak&Sedlak wskazuje, że największy odsetek pracowników korzysta z dodatkowego pakietu opieki medycznej (71%), co więcej 82% badanych zaznacza, że jest to dla nich ważny lub bardzo ważny benefit.
Ponadto dla zatrudnionych osób ważna byłaby także możliwość otrzymywania szkoleń (22%), dodatkowych dni urlopu (16%), czy opieki stomatologicznej (16%). Jest to istotna informacja dla osób zarządzających benefitami, aby spojrzeć na obszar zdrowia i rozwoju w szerszy sposób.
Jak zmienia się podejście do benefitów?
Cofając się o 10 lat można byłoby dostrzec zupełnie inny obraz potrzeb pracowników w zakresie benefitów i możliwości ich realizacji przez pracodawców. Ogłoszenia o pracę z tamtego okresu starały się przyciągać samochodami służbowymi, laptopami i telefonami komórkowymi. Do tego pracodawcy oferowali wsparcie socjalne związane z dofinasowaniem wakacji, wyjazdów dzieci lub podnoszeniem kwalifikacji.
Kilka lat później pojawiły się: prywatna opieka medyczna, ubezpieczenia grupowe oraz karty sportowe. Początkowo były one czymś wyjątkowym, jednak w niedługim czasie stały się standardem. Nie oznacza to, że straciły na wartości, a pracownicy przestali się nimi interesować. Wręcz przeciwnie. Tak samo, jak obecnie oferowanie narzędzi pracy jest standardem, podobnie zdecydowana większość firm nie wyobraża sobie benefitów bez zapewnienia tych podstawowych, wspierających szeroko pojęte zdrowie pracowników.
Rynek pracy poszedł o kolejny krok do przodu. Pojęcie zdrowia rozszerzyło się na ogólny dobrostan pracowników i coraz większą dbałość o zdrowie psychiczne. Natomiast z podejścia nastawionego na rozwiązywanie problemów i leczenie, coraz większy nacisk kładzie się na profilaktykę.
Pracownicy zaznaczają, że dobry benefit to taki, który wspiera zdrowy tryb życia, a także zaspokaja potrzeby związane z kulturą i rozrywką. Zatrudnione osoby są coraz bardziej świadome tego jak istotne jest holistyczne podejście do dobrostanu i takich rozwiązań oczekują od pracodawców. W raporcie ‘Benefity w oczach pracowników 2021’ pracownicy wskazują, że chcieliby otrzymywać od pracodawców bilety do kin, teatrów i muzeów, a także abonamenty pozwalające na korzystanie z audiobooków lub platform z filmami lub muzyką.