Pracownicy zdalni

Pracownicy zdalni

Epidemia zakażeń koronawirusem oraz społeczna izolacja zmieniły podejście do pracy. Powoli rozwijająca się kultura pracy w systemie home-office ustąpiła na rzecz nagłej zmiany sposobu pracy. Nagle większość pracowników biurowych została osadzona w nowej rzeczywistości, część z osób nigdy nie pracowała z domu dłużej niż 1-2 dni. Dla nich konieczność przestawienia się na nowy sposób pracy może być bardzo trudny.

Nawet osoby, które pracowały wcześniej z domu w dużym wymiarze czasu pracy np. pracownicy branży IT czy marketingu borykają się z pewnymi trudnościami – dotychczas organizacja pracy zdalnej była prostsza. Obecnie muszą ją organizować na nowo, biorąc pod uwagę obecność w domu bliskich, i większe zaangażowanie w obowiązki szkolne. 

Większość pracodawców nie planuje powrotu pracowników do biur w najbliższym półroczu, część ostatecznie zrezygnowała z biur stacjonarnych i od kilku miesięcy z powodzeniem i bez szkody dla firmy pracuje zdalnie. Inni stosują zasady pracy rotacyjnej lub otwierają biura dla nielicznych – jedynie tych, którzy ze względu na brak warunków lub rodzaj obowiązków, nie mogą wykonywać pracy z domu.

Cytując raport Well.hr „Na zdrowie!” w Polsce ogromna większość (95%) pracowników, jest zadowolonych z  możliwości pracy zdalnej. Home office nie jest już argumentem w rekrutacji, a dla wielu kandydatów jest warunkiem koniecznym w kontekście rozpatrywania danej oferty. 

Dotychczas praca zdalna była traktowana jak rodzaj benefitu, wiążącego się jedynie z zaletami. Pracownicy, którzy mieli okazję pracować na część czasu w tym systemie podkreślali, że oszczędzają czas i są wydajniejsi. Oczywiście w tym kontekście sytuacja się nie zmieniła, jednak wydłużony czas pracy z domu i zmiana jej warunków wiążą się z narażeniami. Zadbanie o zdrowie i dobrostan tej grupy pracowników poprawia ich kondycją zdrowotną, ale również sprawia, że są jeszcze bardziej efektywni i zaangażowani w wykonywane obowiązki.

Ból pleców i stawów

Warunki, w których pracuje pracownik zdalny, nie są ściśle kontrolowane przez pracodawcę. W większości pracownicy zdalni doświadczają podobnych dolegliwości co pracownicy biurowi – pracują w wymuszonej pozycji ciała i spędzają wiele godzin przed komputerem. Praca z domu wiąże się z pokusą pracy z kanapy, w pozycji leżącej czy siedzenia w sposób nieergonomiczny – ważne jest by działać edukacyjnie i wspomóc pracowników audytem ergonomicznym. W tym przypadku świetnym rozwiązaniem jest audyt zdalny, przeprowadzony online, oraz szkolenia ergonomiczne, które mogą dostarczyć niezbędnej wiedzy o tym jak zorganizować stanowisko pracy w domu.

Wzmocnienie mięśni i zdrowe nawyki nabyte podczas uprawiania sportu sprzyjają zachowaniu dobrego samopoczucia i zdrowia, pomimo pracy w nieidealnych warunkach. Zapewnienie pracownikom dostępu do platformy z ćwiczeniami online, która gwarantuje możliwość uczestnictwa w wielu rodzajach aktywności fizycznej. Platforma jest dobrym sposobem na zmniejszenie dolegliwości ze strony układu ruchu pracowników i uatrakcyjnienie swojej marki jako pracodawcy.

Stres, poczucie izolacji 

Pracownicy zdalni mogą odczuwać stres oraz czuć się odizolowani. Telefoniczne konsultacje z psychologiem  lub konsultacje pozwalają na uporanie się z nadmiernym napięciem i poczuciem izolacji, które może prowadzić do depresji i zaburzeń nastroju, a w efekcie do zmniejszonej efektywności pracowników.

Jak wcześniej wspomniano, wielu pracowników mierzy się z problemem pogodzenia pracy w domu z obecnością innych osób z rodziny, ich potrzebami, koniecznością opieki nad dziećmi i wsparcia ich w czasie nauki, może to wiązać się ze stresem – receptą są webinaria, podczas których pracownicy dostaną odpowiedzi na pytania o to jak godzić obowiązki domowe z pracą, jak rozładowywać stres czy jak nie dopuścić do zwiększenia masy ciała, na skutek izolacji i stałego przebywania w domu. 

Zobacz jakie rozwiązania przygotowaliśmy dla Twoich pracowników