Opieka medyczna i karty sportowe to nie wszystko. Rynek benefitów zmienia się dynamicznie z każdym rokiem, a pandemia spowodowała, że oczekiwania i potrzeby części pracowników nie są odzwierciedleniem tego, co było dla nich ważne rok temu.
Zmieniło się postrzeganie opieki medycznej, a prywatne pakiety stały się niezbędną alternatywą, która umożliwia diagnostykę i leczenie w czasach, kiedy publiczna służba zdrowia nie zawsze jest dostępna. Z kolei karty sportowe zaczęły obejmować także działania online oraz porady dotyczące zdrowego trybu życia. Jednak niezależnie od tych zmian, już od dłuższego czasu widoczne było, że te dwa benefity coraz częściej są postrzegane jako oczekiwane warunki zatrudnienia, rzadziej jako ponadstandardowy benefit.
Co w takim razie jest odpowiednim benefitem?
Pracownikom poza zapewnieniem podstawowych potrzeb, w tym dbałości o zdrowie, zależy na realizowaniu pasji oraz na równoważeniu pracy wypoczynkiem. Potrzeba ta była widoczna już przed pandemią, ale co ważne - obecnie nie traci ona na znaczeniu. Część pracodawców zakłada, że obecnie pracownicy nie oczekują benefitów z zakresu rozrywki czy work-life balance, bo o rozrywkę teraz trudno, a pracując z domu, nie mają problemów z przeciążeniem czasem w pracy.
Bywa jednak odwrotnie. Pracownicy będąc w domu zapominają o równowadze między pracą a życiem prywatnym oraz nie zawsze pamiętają o potrzebnym wypoczynku. Poza tym, w okresie izolacji i mniejszych możliwości spotykania się z bliskimi, brakuje im relacji, a także możliwości dzielenia się swoimi pasjami. Pracownicy nie mogą korzystać z teatrów, kina, czy wyjść do restauracji, także pojawia się konieczność spojrzenia na rynek benefitów z trochę innej perspektywy. Dodatkowo, trzeba wybrać takie rozwiązania, które zapewnią dostęp także w formule online.
Na które benefity z obszaru pasji i rozrywki warto zwrócić uwagę?
Decydując się na dobór rozwiązań, z których będzie można korzystać zarówno w formule online, jak i stacjonarnie, oraz takich, które będą dostępne dla pracowników niezależnie od ich lokalizacji, warto wybrać rozwiązanie, które będzie elastyczne. Firmy mogą udostępnić między innymi:
• Kursy językowe (także w formule online)
• Abonamenty na audiobooki
• Vouchery do księgarni internetowych
• Vouchery zakupowe do sklepów
• Dostęp do platformy, która umożliwia treningi online
Dodatkowym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest działalność charytatywna. Dla części pracowników jest to duża wartość i także w okresie pracy zdalnej chcieliby realizować zadania, które pozwalają na pomaganie innym. Poza działaniami z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, które nadal część firm realizuje, możliwe jest także udostępnienie pracownikom wspierania działań charytatywnych z poziomu platformy benefitów.
W momencie, w którym funkcjonowanie ośrodków rozrywki, czy kultury wróci do normy, można rozszerzyć spektrum benefitów o te możliwe do wykorzystania w formie stacjonarnej. Zapewne jednak część pracowników nadal chętnie będzie korzystać z opcji online, co pozwoli firmom na stworzenie efektywnego wachlarza możliwości, z którego pracownicy będą mogli korzystać dobierając to, co jest dla nich interesujące.
Opracowała:
Joanna Kamińska, HR Manager, psycholog, autorka bloga HRzPasja.pl