Menu:

Stres w pracy – jak wesprzeć pracowników w radzeniu sobie ze stresem zawodowym?

Nawet jeśli firmowa codzienność była już dla działów HR przewidywalna, wiedziały one jakie główne czynniki wywołują stres zawodowy u pracowników oraz w czym warto ich wspierać, to rzeczywistość, która przywitała wszystkich wraz z początkiem pandemii postawiła przed nimi zupełnie nowe wyzwania. Czy istnieją pierwsze symptomy problemów ze stresem w miejscu pracy?

Nadmierny stres w pracy
Nadmiar obowiązków, złe relacje ze współpracownikami, czy brak wsparcia ze strony pracodawcy, to niektóre z możliwych przyczyn stresu w pracy. Jak sobie z nim radzić?

Stres w miejscu pracy, a rola działów HR

Wsparcie pracowników w radzeniu sobie ze stresem związanym z pracą, czy z sytuacjami trudnymi, zawsze wpisane było w funkcjonowanie działów HR. Znając specyfikę pracy oraz powtarzające się problemy pracowników, HR-owcy byli w stanie proponować takie rozwiązania, które były skuteczne i dawały pracownikom wsparcie.

W momencie, kiedy pojawiła się pandemia, opracowane schematy działań często okazywały się niewystarczające. HR nie miał czasu na przygotowanie pracowników na zmianę. Praca w domu, bez możliwości kontaktu na żywo z innymi osobami z pracy oraz często nakładająca się na to izolacja także od bliskich, dla wielu osób okazały się stresogennym problemem. Trudności występowały również w firmach, w których z uwagi na sposób realizowania zadań, nie było możliwe przejście na system pracy zdalnej. To wszystko okazało się niemałym wyzwaniem dla działów HR.

Jak nowa rzeczywistość wpłynęła na stres w pracy?

Część firm nadal pracuje w nowej, zdalnej rzeczywistości, część powoli wraca do biur. Są to kolejne trudności, z którymi trzeba się mierzyć. Nie ma na to wypracowanych schematów i rozwiązań. Często firmy nie są w stanie zidentyfikować odpowiedniej formy postępowania. Sytuacja bywa trudna i złożona, gdyż wpływ na nią mają nie tylko warunki pracy, ale także osobowość poszczególnych osób oraz ich sposób reagowania na sytuacje trudne i nowe.

Firm, w których dostępna jest pomoc psychologa, nie jest wiele, na pewno mniej niż byłoby to potrzebne, aby zapewnić skuteczną pomoc. Poza tym, nie zawsze pracownicy chętnie rozmawiają o swoich problemach z osobą z organizacji.

O ile coraz lepiej HR radzi sobie w firmach z dobieraniem benefitów dla pracowników, o tyle wspieranie ich w aspekcie psychologicznym, to temat wciąż jeszcze raczkujący. Work-life balance to w wielu firmach tylko higiena godzin pracy, dlatego HR często ma przekonanie, że postrzega to zbyt wąsko i powierzchownie. Warto pamiętać, że to wspieranie pracowników w radzeniu sobie ze wszystkimi obszarami ich życia. Pracownicy nierzadko borykają się z:

  • długotrwałym stresem,
  • zaburzeniami adaptacyjnymi (te na pewno zwiększyły się w trakcie pandemii),
  • do tego dochodzą stany lękowe, czy epizody depresyjne.

Często występowanie ich jest pochodną zarówno sytuacji zawodowej, jak i czynników życia prywatnego. Można oczywiście zakładać, że pracownik sam wybierze się do specjalisty, ale zazwyczaj tak się nie stanie. Jeśli oferuje się w ramach benefitu możliwość psychologicznego wsparcia, z większym prawdopodobieństwem pracownik sięgnie po nią wcześniej niż gdyby miał wybrać się sam na wizytę do specjalisty. A czas gra istotną rolę.

Stres w pracy odbija się na życiu prywatnym

Skutki stresu zawodowego mogą odbijać się na życiu prywatnym pracowników. Jak firma może pomóc zmniejszyć poziom stresu wśród zatrudnionych?

Benefity wspierające walkę ze stresem

Zaoferowanie pracownikom opieki psychologicznej jako jednego z dostępnych benefitów, zwiększa szansę na to, że pracownik realnie sięgnie po pomoc. W pierwszym kroku często łatwiej jest posłuchać o możliwościach i rozwiązaniach, tutaj idealnie sprawdzą się webinary, które będą albo łagodnym wstępem do wizyty u psychologa, a czasami, wystarczą jako jedyna pomoc.

Pracownik oglądając webinary oferowane przez pracodawcę, często zastąpi nimi wyszukiwanie pomocy w Internecie na przypadkowych stronach. Takie wsparcie online jest istotne zwłaszcza teraz, kiedy wciąż możliwości powrotu do biura bywają w firmach ograniczone, oraz kiedy jako społeczeństwo przyzwyczajamy się do coraz większej ilości usług czy porad, z których korzystamy zdalnie.

Przyszłość dbania o dobrostan pracowników

Pandemia, która zmieniła nasze firmowe światy wskazała problemy, których zalążki pojawiały się już wcześniej – wypalenie zawodowe, stres w środowisku pracy, obniżenie nastroju czy depresja. Teraz działy HR są  bardziej świadome, a do tego pojawiły się nowe problemy, z którymi nie trzeba było mierzyć się wcześniej.

Rozwiązania, które teraz wdrożą firmy, będą służyły im na dłużej. Warto czerpać z tego, czego teraz firmy doświadczają i wypracować rozwiązania, które będą funkcjonować niezależnie od sytuacji, w której się znajdziemy. Szerokie wsparcie psychologiczne, z którego można skorzystać zarówno w formie wizyt, jak i porad oraz webinarów, niewątpliwie będzie przyszłością dbałości o dobrostan pracowników, a co za tym idzie, zadbaniem o większą efektywność prowadzonych biznesów.

Powiązane tematy:

Opublikowano:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: