Niezależnie od tego, czy termin VUCA jest dla prowadzących firmy oraz pracujących w działach personalnych zagadnieniem znanym, czy też nie, to na pewno każdy spotyka się z jego skutkami. Nie sposób nie dostrzec, że biznesowe otoczenie charakteryzuje się zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością, a ostatni rok dobitnie utwierdza w tym właśnie przekonaniu. Te cztery cechy to właśnie charakterystyka pojęcia VUCA, które już od wielu lat funkcjonuje w otoczeniu biznesowym firm, a w perspektywie ostatnich miesięcy wręcz je determinuje.
Czy narzędzia HR są na to gotowe?
W tej perspektywie warto zastanowić się nad tym czy rozwiązania HR nadążają za zmiennością świata? Czy do dynamiki zmian dopasowują się narzędzia, którymi firmy dysponują w zakresie monitorowania opinii pracowników, motywowania zatrudnionych osób, budowania zaangażowania, czy oceniania.
Ocena pracownicza raz do roku, czy roczne analizy satysfakcji pracowników, w ostatnim czasie zostały wystawione na dużą próbę. Część firm zdecydowała się je czasowo zawiesić, inne planują zmiany w podejściu do tych rozwiązań, tak, aby były bardziej dopasowane do niepewności na rynku pracy, czy w biznesowym otoczeniu.
Pracodawcy muszą monitorować na bieżąco nastroje pracowników, ich oczekiwania i opinie. W większości przypadków działy personalne powinny być już do tego przygotowane, gdyż większa częstotliwość analizowania zagadnień związanych z pracownikami nie jest niczym nowym. Wraz z pojawianiem się kolejnych pokoleń na rynku pracy, zmieniało się także podejście do narzędzi HR. Młodsi pracownicy oczekują regularnej, szybkiej, czasami natychmiastowej informacji zwrotnej.