Jakich benefitów szukają młodzi pracownicy?
Część oczekiwań jest wspólnych dla osób z różnych przedziałów wiekowych, jednak warto zwrócić uwagę na to, co wyróżnia się w grupie pokolenia Z oraz zastanowić się, co można im zaoferować w ramach zasobów firmy.
W wcześniej wspomnianym badaniu na pierwszym miejscu pojawia się rozwój – możliwość uczestniczenia w szkoleniach jest ważna dla 48,5% osób. Następnie, powyżej 30% wskazań pojawiają się: elastyczne godziny pracy, ubezpieczenie zdrowotne, możliwość pracy zdalnej i prywatna opieka medyczna, przy której widoczny jest wzrost znaczenia w porównaniu z poprzednim rokiem. Osoby z pokolenia Z wskazują także na dofinansowanie do sportu, rozwój swoich pasji oraz wsparcie psychologiczne.
Kiedy spogląda się na różnice w badaniu rok do roku, widoczny jest wzrost świadomości tego jak ważny jest aspekt zdrowia – zarówno tego fizycznego, jak i psychicznego. Dlatego też dobierając zakres benefitów, warto zwrócić uwagę na to, aby zagospodarować tę przestrzeń. Udostępniając pracownikom dostęp do opieki medycznej, a także do wsparcia psychologa, daje się im podstawę do tego, aby czuli się bezpiecznie. Dodatkowo, jeśli otrzymają możliwość korzystania z webinarów, szkoleń online dotyczących tematyki wellbeing, czy ogólnie z obszarów dotyczących zdrowia psychicznego, będzie to dla nich dodatkowa wartość. Z jednej strony da ona pracownikom przekonanie, że pracodawca jest świadomy tego, co obecnie jest ważne dla zatrudnionych osób, a z drugiej, pozwoli firmom na przeciwdziałanie problemom związanym chociażby z obniżonym nastrojem, czy wypaleniem zawodowym (https://zdrowafirma.medicover.pl/wypalenie-zawodowe-jego-oblicze-w-czasach-pracy-zdalnej/).
Poza tym w zakresie troski o zdrowie mieszczą się także zagadnienia związane z dietą, prawidłowym odżywianiem, czy budowaniem odpowiednich nawyków żywieniowych. Są one istotne dla pokolenia Z, jednak benefity z tego obszaru nie są dostępne u większości pracodawców. O tym co można zaproponować, warto przeczytać tutaj: https://zdrowafirma.medicover.pl/zdrowe-jedzenie-i-dieta/.
Część pracodawców ma przekonanie, że tematy związane z dobrostanem pracowników są ich prywatną sprawą, jednak pojawia się coraz więcej badań i dowodów na to, że dobre samopoczucie przekłada się w dużym stopniu na wyniki biznesowe całej organizacji (więcej https://zdrowafirma.medicover.pl/jak-dbalosc-o-wellbeing-pracownikow-wplywa-na-cele-biznesowe-firmy/).
Na co zwracają uwagę młodzi pracownicy?
Dbając o dopasowanie systemu benefitów do oczekiwań najmłodszych pracowników, warto zwrócić uwagę na to w jaki sposób będą oni z niego korzystać i tak przygotować ofertę, aby możliwość skorzystania i sposób dotarcia do niej były dopasowane do trybu funkcjonowania pracowników z pokolenia Z. Kiedyś nowozatrudniona osoba przychodząc do firmy otrzymywała opasły segregator z regulaminami, dokumentami i informacjami dotyczącymi dodatków pozafinansowych, z których może korzystać. Później w to miejsce pojawiły się prezentacje czy dokumenty w wersji elektronicznej. Teraz jest czas na to, aby pracownik otrzymał login do dedykowanej platformy, która zbiera w całość jego benefity i umożliwia mu korzystanie z tego, co jest dla niego interesujące. Co ważne, pracownik może mieć do niej dostęp dokładnie w tym momencie, w którym tego potrzebuje – bez czekania na odpowiedź z działu personalnego, czy sprawdzania informacji w intranecie w poszukiwaniu odpowiedzi na to z czego i jak może korzystać.
Kolejne pokolenia na rynku pracy, pociągają za sobą następne wyzwania i powodują, że rynek benefitów musi za nimi nadążać. Jest to niezwykle ważne, aby budować takie rozwiązania, które będą dla pracowników wartościowe i które zwiększą ich satysfakcję, a także zaangażowanie w zadania realizowane w miejscu pracy.
Autor:
Joanna Kamińska, Dyrektor HR, psycholog, autorka bloga HRzPasja.pl
Źródła: